2013 lista

Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut?

Jag reste till Madrid med min spanskaklass, hängde med spanjorer och förbättrade helt klart min spanska. Såg "Guernica" av Pablo Picasso.

Tog studenten och var lyckligare än någonsin.

Studerade på universitet (är så himla stolt över mig själv), även fast det bara handlade om 15hp. Tack vare denna fantastiska kurs fick jag ännu mer insikt i vårt patriarkatstyrda samhälle.

Reste ensam tillsammans med oscar - kände mig oerhört vuxen!

Gick på bal.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Nej

 

Dog någon som stod dig nära?

Nej, lyckligtvis inte. Men på tok för många unga har i år valt att inte finnas bland oss längre. Tänker på de som förlorat dem <3

Vilka länder besökte du?

Spanien - Madrid och Àvila tillsammans med ett härligt gäng tjejer. Vi spenderade dagarna strosandes i huvudstaden, omringade av kopiösa mängder av sevärda ting. Vårt vandrarhem hette "La Dolce Vita" och var så himla mysigt och tufft. Utanför låg ett torg med en enorm utomhusbar där vi befann oss ungefär varje kväll med sangría i kroppen. Besökte Plaza Mayor, Reína Sofia och ett gymnasie i en liten by utanför Madrid. Bussresan dit bjöd oss på fantastiska vyer av den spanska landsbygden. Jag ville aldrig därifrån.

 

Ungern - Budapest tillsammans med min finfina pojkvän. Den här resan är en av de bästa jag varit med om, dels eftersom vi fick så mycket egen tid att rå om varandra och dels eftersom vi fick planera varenda sekund av vår resa alldeles själva. Vi bodde på ett lyxigt hotell mitt i centrala pest och i samma byggnad fanns även två superbra vintagebutiker. Varje kväll spenderades på en mysig buférestaurang på samma gata som vårt hotell (där även alkoholen var inkluderad i bufékonceptet!). En dag gick vi över Donau, till Buda för en avkopplande dag på det omtalade badhuset Gellert (åh det var så himla bra). Budapest är en stad jag skulle vilja bo i.

 

Italien - Rom tillsammans med oscar och hans familj. Vi hann med så otroligt mycket på bara några dagar. Bland annat besökte vi Vatikanen, vilket jag länge velat göra och jag måste säga att det var något av det mäktigaste jag sett i hela mitt liv. Vi åt stenugnsbakad pizza och italiensk glass (standard om man är i italien ju) i mängder. Solade på spanska trappan, bland rosa blomster, mitt bland butiker såsom de italienska märkena Gucci och D&G. Vi bodde mitt i smeten, nära till allt. Så himla bra resa.

 

Kroatien - Rab och Zagreb tillsammans med Lovisa, Tilda och Carolina. Den här resan hade vi smått börjat planera redan för länge sedan och sommaren år 2013 fick bli det året då vi tog med vårt pick och pack till ljuva kroatien. Outhärdligt varma dagar spenderades på nattklubbar, "moonlight bars", stränder och hemma i vår lägenhet. Precis varje dag av den här resan skulle jag vilja återuppleva nu på stört. Mina favorithändelser under resan måste nog vara då jag, carro och mamma åkte upp till Zagreb och såg världsbästa Robbie Williams <3 och en annan kväll då jag, lovisa, carro och tilda bestämde oss (efter en misslyckad visit, som aldrig blev av), trots sura miner att åka till en beach club vid namn Santos. Väl där hade jag den mest lyckade utekvällen någonsin. Vi dansade på pelare, drack billiga drinkar, hängde med människor från olika delar av Europa. Badade under soluppgången och hade det fett bra.
Är det något du saknar år 2013 som du vill ha år 2014?

Ett förbannat bra jobb! Är arbetslös för tillfället och söker jobb för fullt.

 

Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas?

14/6 Då jag sprang ut från Kunskapsgymnasiets blåa dörrar i total eufori och med en studentmössa på mitt huvud.

25/5 Gymnasiebalen på Söderköpings brunn.

Dagen då jag fick reda på mitt VG i universitetskursen <3
Vad var din största framgång 2013?

Att jag vågade studera vid Linköpings Universitet.

Att jag för en gångs skull tog mitt förnuft till fånga och tog ett kliv ut i arbetslivet.

Jag introducerades allt mer till feminismen <3

 

Största misstaget?

Att se så frukansvärt pessimistiskt kring saker och ting då allt inte går som planerat.

 
Gjorde någonting dig riktigt glad?

Att jag träffade så himla fina människor. Får väl vara lite fånig och tillägga att mina betyg gjorde mig glad.

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2013?
Best song ever - One Direction, Latch - Disclosure, Jens Lekman - Julie, F**kin' problems - A$AP Rocky, Makthaverskan - Asleep, Sibille Attar - Alcoholics, Frank Ocean - Novacane. Sådant som jag mest lyssnat på i år + mm.
 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Nja, jag vet inte riktigt. Var superglad hela första halvåret (och lite till). Mitt humör har väl liknat en bergochdalbana för det mesta under den senare halvan av året... Varit lite deprimerad osv.

 

Vad önskar du att du gjort mer?

Mer sena sommarkvällar med bara ben, fina vänner och rusdricka. Önskar även att jag hade fotograferat mer förstås. Har exempelvis inte en enda bild i arkiven från februari-mars. + TRÄNAT </3

Vad önskar du att du gjort mindre?
Suttit framför den här mackapären. Jävla skit att jag köpte en ny dator som dessutom är FÖR bra (hehe). + Wajnat över småsaker.
 
Favoritprogram på TV?
Breaking Bad - allvarligt talat det bästa som någonsin har skapats i TVserievärlden.
Greys Anatomy (har dock blivit så mycket sämre under de senaste säsongerna...).
GIRLS - favoritserie above all, gråter, skrattar och känner så jävla mycket girlpower när jag ser avsnitten.
Sex & the City - klarade mig inte utan ett avsnitt om dagen <3

 

Blev du kär i år?

Är fett kär i min oscar som vanligt.

Vad gjorde du på din födelsedag 2013?

Först surade jag över att Lou Reed dog dagen innan. Fick GIRLS säsong 1 av fin pojkvän och Transformerskivan av syster <3. Senare på kvällen åkte jag och carro tillsammans med familj + oscar till en kinarestaurang och blev bjudna på fyra små rätter = mums. Bra födelsedag.

 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Om feminismen hade "erövrat" - fyfan vilket hejdundrandes år det hade blivit! Tänk om det skulle hända, då skulle jag vara glad precis jämt.

 

Bästa boken du läste i år?

the Perks of being a wallflower och Kafka på stranden.

Vad fick dig att må bra?

Oscar och alla fina vänner <3 + sushi, skolan och lön :s

 

Vem saknade du?.

På tok för många vänner som försvunnit från en bara sådär. Det är inte klokt hur människor som var ens nära vän plötsligt bestämmer sig för att avsky och ta avstånd från en helt utan anledning (eller pga påhittade anledningar). 

 
Vilken kändis var du mest sugen på?
Ryan Gosling och Carey Mulligan <3
Bästa köpet?

Min (fusk)päls för 100kr <3<3

 

De bästa nya människorna du träffade?

Jag vet inte om jag vill kalla dem för "nya" vänner, mer att vi kommit varandra närmare! Exempelvis flickorna i min spanskagrupp (som jag saknar otroligt mycket!). + Alla fina kunskapare <3

<3
ÅRSRESUMÉER | |
#1 - - Maria:

Vad heter hotellet ni bodde på? :)

Svar: Tror du syftar på det vi bodde på i Budapest? Det heter Hotel Carat Budapest :)
olivia

Upp