LIGHT AIR

Jag har ju spenderat en hel del helger här i Oslo på sistone. För 2 veckor sedan fångade jag vår kräftskiva på en hel del bilder. Jag tänkte dela med mig lite: Vi börjar med en extremt överexponerad bild i ett varmt Oslo.
Vi gick till operahuset och bara satt där och andades/tog igen efter gårkvällens drama. Jag kan inte förstå hur jävla fint väder det var här för ynka 2 veckor sedan. Jag gick runt i t-shirt?!
Efter att ha trängts på en enorm matmarknad i hettan gick vi och mötte upp resten av hänget på Aker Brygge, där vi satt vid tången, åt kakor och drack lemonad.
Här har vi Benjamin.
Vi planerade inför kvällens kräftskiva och skrattade åt strunt som hände kvällen innan. Kakorna smälte i solen och vi började känna oss mätta på Aker.
Så vi sa hejdå till alla och tog bussen hem till Lovisa och Carro där vi latade oss i timmar framför Paradise Hotel samt lyssnade på en massa gammal punkrockig musik som Carro blivit galen i.
Sedan fixade vi oss i ytterligare några timmar för att sedan hoppa på spårvagnen mot Tessi och CO. Vi hade med oss räkor, aioli, avokado och nybakat bröd. Här har vi mitt sällskap:
Obligatoriskt spex innan ingång.
Jag hade för en gångs skull piffat till mig med finsmink som Carro (the master of kajal wings) hjälpte mig med.
Vi ringde på och kände redan i hissen att det doftade skaldjur - peppen!
Vi började duka upp allt möjligt gott vi alla hade bidragit med. Titt så sjukt mumsigt det här ser ut!
Allmänt peppade inför kvällen: Hilda iförd elegant kräfthaklapp från Ikea.
Carro pyntade balkongen i evigheter och titta så himla mysigt det blev!
Fräscha tjejer.
När vi käkat upp allt gott och sjungit snapsvisor för fulla muggar droppade fler människor in. Tillslut var lägenheten proppad med nytt folk. Vi dansade bland annat till diverse 90talsdängor och ojade oss över kvällens knepigheter.
Kvällen slutade med en blodig häl, skratt, gråt, kastrullspyor och drama drama drama.
Extremt kul kväll hade jag i alla fall. FÖR ÖVRIGT ÅRETS BILD <3

OSLO | | Kommentera |

I ETT ANNAT LAND

Jag har inte kikat in här på över 1 veckas tid.
Jag som hade tänkt komma igång med detta igen...
Det är nämligen som så att jag har spontanrest till Oslo utan hemresebiljett.
Jag bor alltså hos min syster och Lovisa, i deras etta med loft.
Det är trångt, mysigt och rörigt.
Jag har alltså delat ut CVn lite överallt för att se om jag kanske trivs bättre här än i Norrköping. Just nu känns vad som helst bättre än gamla uttråkande Norrpan. Jag vill ha förändring och en jävla massa pengar. Vi får se hur det går med pengavisionen... Intervju 1 är redan avklarad och på tisdag ska jag tillbaka för intervju 2 - detta kan resultera i något väldigt bra. Allt jag kan göra nu är att hålla tummarna hårt och hoppas.
Att inte ha Oscar med mig suger dock extremt mycket.
OSLO | | Kommentera |

RAB - sista dagarna

Den 28/7 spöregnade det under hela dagen. Vi surade på rummen, åt god mat och tittade på kroatisk TV. Senare under kvällen sprack himlen upp och det blev riktigt hett igen tack och lov. Det var nämligen så att mina föräldrars kompisar bjudit med oss till restaurang "Bimbo" för kvällen/natten. Här har vi gänget:
Jag, Emma, Carro och Oscar pratade om skräckfilmer och spökhistorier - vilket slutade med att Emma var livrädd resten av kvällen och kunde inte sluta föreställa sig diverse läskiga scenarion som skulle kunna ske. Därför bytte hon plats med Oscar. Titt vad fin hon é:
Carran var solbränd, nöjd och snygg.
Jag brände mig under ögonen och hade gråa påsar där cirka resterande dagar av resan - men det har jag ju alltid i vilket fall! :P Lovem
Det speciella med den här restaurangen är att de gör "biff tartar" (råbiff med extremt mycket kryddor och röror iblandat) precis intill matbordet - vilket är SKIThäftigt, allvarligt talat, detta var fett imponerande. Vi kunde verkligen inte sluta stirra på vagnen med alla färgglada ingredienser han slängde i och blandade i extremfart.
Det tråkiga med råbiff är att det alltid serveras med rått ägg, vilket suger då jag är allergisk. Jag irriterade mig på detta väldigt länge pga blev fett sugen+suktad av denna eleganta procedur. Jag och Carro delade istället på en friterad bläckfisktallrik med pomme och bea (som för övrigt också var massa ägg i).
Jag ser besviken ut pga Oscar käka råbiff som jag fick smaka (en pytteminibit) av och det var fanimej ljuvligt. Älskar verkligen bläckfisk, men den där gången hade jag gärna ätit råbiff istället.
Dagen efter vaknade vi till detta... Spöregn och Sverigekallt. Det åskade och blixtrade tills eftermiddagen, då vi bestämde oss för att trotsa vädret och gå in till stan. Där köpte vi Döner Kebab och glass samt längtade efter sol.
Sista dagarna var det oväder konstant... Vilket jag aldrig varit med om på RAB (this climate change!!!!:S). Vi låg inne på rummet och plöjde igenom hela boxen av Livet enligt Rosa som Emma hade med sig (nostalgitripp på det!). Käkade så mycket chips och godis att jag mådde svinilla.
Sista kvällen på ön blev vi bjudna på fisk och skaldjursplatå av farmor och farfar på restaurangen nedanför vårt hus. Musslorna var helt sjukt goda och jag åt en hel fisk på 30cm. Senare träffade vi Danny, Vice och deras flickvänner en sista gång. Vi gick en lång och mörk skogsstig för att komma ner till strandpromenaden ut med havet där världens mysigaste bar låg. Där spelade de slow techno och vi drack Sex on the Beach. Sedan blev klockan för mycket och vi fick skjuts hem i regnet.
4.00 ringde klockan på natten och vi for hem till Sverige.