RAB DAG 12,13&14 - KROATIEN

Jag och Oscar tog en liten "sovmorgon" för att sedan börja packa ihop allt och lämna nyckel till hyresvärdens pappa osv. Sen gick vi till busstationen för att hoppa på bussen som skulle ta oss till Stinica (där bilfärjorna går ifrån). Det blev en hel del krångel med ouppmärksam busschaufför som släppte av oss mitt i ingenstans där bilarna svischade förbi i 100km/h. Men det löste sig då min farfar kom och hämta oss med bilen (lyx). Och så var vi äntligen på Rab hemma hos min farmor och farfar där det bjöds på nyplockade bigarråer.
Och en massa mat som var färdigtamjad tills att vi kom dit. Baba hade lagat sina supergoda pumpabiffar, cevapcici, gurksallad och bönor (allt från hennes egen trädgård!! Minus köttet då). Vi var nöjda.
Här har vi dem <3
Jag och Oscar var så himla trötta efter gårdagens bravader så vi tog en lång nap direkt efter maten. Senare under kvällen åt vi babas egengjorda pomme med cevapcicin som blev över, lovar att pommen är den godaste nånsin. Efter en massa skvallersnack med mina farföräldrar blev vi pömsiga och gick och la oss samt kikade på det SISTA avsnittet av Game of Thrones från senaste säsongen. Jag var stum och i chock efteråt/kunde inte sova/grät.
Dagen efter vaknade vi sent och åt frukost i morgonsolen på terassen. Baba gjorde chokladcappuccino till mig varje dag, vilket har blivit lite av en favorit då jag inte tycker om den starka kaffesmaken. Efter lite tjat på farfar skjutsade han oss till mataffären Petra där vi handlade alla behövligheter för de kommande dagarna. Exempelvis blev jag hysterisk när jag såg att de sålde min favoritdryck Limona <3
Som vi sedan avnjöt i skuggan på vår balkong. This may look strange, men Limona är som Orangina - man måste skaka den gently innan pga citron&limefruktköttet<33 Minns inte riktigt vad vi gjorde senare? Antar att vi fick skjuts till Suha Punta där vi brassade i solstolarna hela eftermiddagen.
Dag 3 på Rab hängde vi vid strandpromenadens stränder hela dagen. Det var supervarmt och vi blev himla bruna<3 Senare mot kvällen promenerade vi via strandpromenaden till gamla stan.
Fotade varandra turister som vi är :-) Typ här badade vi tidigare under dagen.
Efter att vi strosat omkring och kikat i varenda liten butik blev vi hungriga. Vi fick leta länge för att hitta en restaurang med rimligt pris... (ja, priserna har stigit som attan sedan Kroatien gick med i EU). När vi kommit ut cirka längst ut på piren bestämde vi oss för att slå oss ner där på en jättemysig hotellrestaurang med lampor i träden. Jag åt detta lyxiga; husets tryffelravioli med zucchini och tomat.
Oscar åt hans standardrätt; friterad bläckfisk med pomme. Funkar ALLTID.
Syggt bordssällskap. Dock började det blåsa storm från ingenstans när vi satt där?! Inte ett moln på himlen, men bordsdukarna och menyerna flög runt så vi bestämde oss för att ta taxi hem.
Men innan det tittade vi på dessa stiliga som trallade runt i folkdräkt och uppträdde borta vid scenen. Sedan blev det bums i säng.
RESOR | |
Upp