Complete Guide To "Orre Dricker Öl"

Hello hello, har börjat skriva mer här nu.
Mest för mig själv, men också för att det är kul att se hur många som faktiskt läser skiten här hehe (keep doin it).
Jag är "arbetsfri" nu framöver och planerar att börja jobba i okt om det går som en vill.
En asnajs grej är att jag gett mig fan på att börja träna arslet av mig igen.
Första gympasset är avklarat och det kändes fett skönt - hejja Ollan
I helgen ska vi på bröllop, vad fasan ska en ha på sig? Vi hörs.
ALLMÄNT | | Kommentera |

Sydostasienresan - Koh Chang

Boende:
Pajamas Hostel, ca 120kr/natt - världens mysigaste och mest hemtrevliga boende ever! Skulle lätt kunna åka tillbaka hit pga så himla fint, fräscht och trevligt. Personalen är supergulliga och hjälpsamma. Vi bodde i 8-bäddsrum och hade inga problem med insekter (förutom lite myror). Poolen är sjukt nice! plus att hostelet ligger i princip på stranden.
Sevärdheter + att göra:
Khlong Phlu waterfall, bara några få kilometer ifrån Pajamas finns en liten hajkingled som leder en in till en liten lagun i djungeln. Promenaden dit är fett värd! En passerar dock en "elefantfarm" där djuren är fastkedjade med kort kedja och har konstant på sig stolselen turister sitter i under elefantridning (inte så trevlig syn). Fett wierd att de tar betalt till vandringsleden i djungeln, se till att ha med dig kontanter + mkt vatten.

Hyr moped! Då vi hade hört skräckhistorier om turister som dödskraschat var vi på tok för skraja att hyra mopeder. Men nu i efterhand kan jag tycka att vi hade behövt ett annat färdmedel än tuktuk på Koh Chang. Vi var liksom fast vid vårt hostel.

Paddla kajak, överallt längs med stranden kunde man syna en massa kajaker som tydligen bara fick hyras av hotellgäster blabla. Men tillslut hittade vi Coconut Beach resort där de var schyssta och lät oss hyra av dem. Vi sa att vi skulle vara borta 4h, lol. Vi klarade typ 1h. Sjukt kul och bra träning!
Nattliv:
Lonley Beach, hit åkte exakt alla på vårt hostel på kvällarna. Vi trängde ihop oss allihop i en stor tuktuk och swishade förbi på den galna vägen till den nedre delen av ön. Lonley Beach är ett litet område/typ en gata? med tillhörande strand där det kryllar av små klubbar och barer som man kan hoppa lite hursomhelst till. Vi dansade på 3 olika klubbar och drack öl på supermysig bar.

Khlong Prao beach, längs med hela den lååånga stranden finns det trevliga barer att köpa billig alkohol på. På vissa ställen kan man även lira lite beach volley.
Restauranger/mat:
"Nong Bua Seafood", ganska träligt ställe med helt okej thaimat. Fisk och skaldjur låg dock framme hela dagar i solen utmed vägkanten, ät den inte. Bra ställe att äta frukost på!

"Barrio Bonito", ca det godaste jag åt under resan. Det är ett mexikanskt litet ställe nära Lonley Beach där det var svårt att få bord. Ganska pricy dock, men sjukt bra matupplevelse + goda drinkar + trevliga ägare.

"สวนอาหารริมทะเลตะวันพลบ", har inget internationellt namn. Ligger långt till höger på Khlong Praostranden, går ej att missa. Superfin terass med mysig uteservering precis vid havet. Bra priser, men med en på tok för lång meny. Maten är helt ok, jag kunde inte äta någon thaimat pga nötter i allt.
, SYDOSTASIEN-GUIDE | | Kommentera |

Sydostasienresan - Bangkok

Boende:
Första "perioden" i Bangkok bodde vi på "D&D Inn". Ett hotell med mindre hög standard, fast med en väldigt nice pool på takterassen. Hade jag fått välja ett annat boende hade jag absolut gjort det. Vår allra första natt bestod av trasig AC och bedbug galore. Sov inte en blund och bytte rum 3 gånger. OBS, bo inte på Khao San road vad ni än gör. Andra gången vi var i Bangkok var vi smarta nog att bo vid Sukhumvit och BTSen = mycket coolare och kulturella kvarter. Då bodde vi på ett jättefint hostel vid namn "Bed Station Hostel". So sad att vi inte kom undan bedbugsen då heller. Ärligt talat tror jag inte det är möjligt att bo på ett bugfritt boende i Bangkok.
Sevärdheter:
Grand Palace + Wat Pho, ett litet drömlandskap att promenera omkring i bland höga, glittrande mossaikprydda skulpturer. Här kan man även wowa till den enorma sovande guldbuddhan.

"Khlongs", åk omkring i long tail boat på Chao Phraya floden och se vardagslivet i Thonburi samt alla färgglada tempel såsom det mindre färgglada Wat Arun.

Khao San road, räcker med att kika runt här i max någon timma. Köp en massa fejkmärkeskläder i sprakande färger, käka kackerlackor och skorpioner i ett food stand eller köp lustgasballonger bakom ett drapperi på suspekt kiosk.

"Siam" shopping malls, sjukaste shoppinggalleriorna jag varit i. Hittade så mycket fint här + asvärt att fixa naglarna och klippa sig här. Dock kanske inte en sevärdhet, men måste ändå tipsa om.

Chatuchak weekend market, får inte missa! Här kan man strosa runt dagar i sträck pga enormt och proppat med sjukt fina grejer. Ska du shoppa innan du åker hem från din resa ska du utan tvekan åka hit och fynda. Själv köpte jag min favvoväska och New Balanceskor här för totalt 40kr.
Nattliv:
Vi hade väl kanske inte de bästa utgångarna i Bangkok då vi exempelvis blev nekade inträde på "the sickest club in Bangkok" (som en britt sa till oss upprepande ggr) pga Tessi och Carran hade flipflops på sig + att vi inte var "proper dressed":-P De ville att vi skulle ha stilettklackar och minikjol typ. Spydde mentalt i våra munnar och peka finger åt klubben och han som tipsat oss om den. Conclusion: gå inte hit. Tror det hette "Beam".

"The Club", årets mest originella klubbnamn. Hit gick vi när vi var ganska onyktra, därför hade vi kul. Hade aldrig nånsin gått hit om jag inte hade druckit en hel del innan. Vi var så lata att vi gick typ över gatan från vårt hotell (På Khao San) för att dansa på första bästa klubb. Här spelas det bara housemusik + träffade ingen skön människa.
Restauranger/mat:
"Street Food", Den bästa matupplevelsen jag hade i Bangkok var mitt på Khao San road hos en liten tant och hennes food truck. Gjorde min Pad Thai-debut här och den var magisk.

"Heap", vi var här på invigningen av restaurangen (lol, hur lyckas en). Det var cray cray stämning och en massa thailändska band spelade som verkade vara mkt uppskattade. Ljudnivån här är extrem och det är fullpackat med folk. Maten var sisådär, men verkar vara ett hippt ställe. Fanns allt att välja mellan, men jag tog en tråkig pasta.

"Smith", väldigt fancy och minimalistisk restaurang på Sukhumvit road. Maten var extremt god, men tyvärr hade vi problem med kommunikationen med servitören. Han var supergullig och proffsig, men lyckades ändå servera oss mat med jordnötter i. Kändiskocken som ägde stället hade tydligen freestylat lite på morgonen och slängt i lite jordnötter i kryddblandningen.