Sydostasienresan - Bangkok

Boende:
Första "perioden" i Bangkok bodde vi på "D&D Inn". Ett hotell med mindre hög standard, fast med en väldigt nice pool på takterassen. Hade jag fått välja ett annat boende hade jag absolut gjort det. Vår allra första natt bestod av trasig AC och bedbug galore. Sov inte en blund och bytte rum 3 gånger. OBS, bo inte på Khao San road vad ni än gör. Andra gången vi var i Bangkok var vi smarta nog att bo vid Sukhumvit och BTSen = mycket coolare och kulturella kvarter. Då bodde vi på ett jättefint hostel vid namn "Bed Station Hostel". So sad att vi inte kom undan bedbugsen då heller. Ärligt talat tror jag inte det är möjligt att bo på ett bugfritt boende i Bangkok.
Sevärdheter:
Grand Palace + Wat Pho, ett litet drömlandskap att promenera omkring i bland höga, glittrande mossaikprydda skulpturer. Här kan man även wowa till den enorma sovande guldbuddhan.
 
"Khlongs", åk omkring i long tail boat på Chao Phraya floden och se vardagslivet i Thonburi samt alla färgglada tempel såsom det mindre färgglada Wat Arun.
 
Khao San road, räcker med att kika runt här i max någon timma. Köp en massa fejkmärkeskläder i sprakande färger, käka kackerlackor och skorpioner i ett food stand eller köp lustgasballonger bakom ett drapperi på suspekt kiosk.
 
"Siam" shopping malls, sjukaste shoppinggalleriorna jag varit i. Hittade så mycket fint här + asvärt att fixa naglarna och klippa sig här. Dock kanske inte en sevärdhet, men måste ändå tipsa om.
 
Chatuchak weekend market, får inte missa! Här kan man strosa runt dagar i sträck pga enormt och proppat med sjukt fina grejer. Ska du shoppa innan du åker hem från din resa ska du utan tvekan åka hit och fynda. Själv köpte jag min favvoväska och New Balanceskor här för totalt 40kr.
Nattliv:
Vi hade väl kanske inte de bästa utgångarna i Bangkok då vi exempelvis blev nekade inträde på "the sickest club in Bangkok" (som en britt sa till oss upprepande ggr) pga Tessi och Carran hade flipflops på sig + att vi inte var "proper dressed":-P De ville att vi skulle ha stilettklackar och minikjol typ. Spydde mentalt i våra munnar och peka finger åt klubben och han som tipsat oss om den. Conclusion: gå inte hit. Tror det hette "Beam".
 
"The Club", årets mest originella klubbnamn. Hit gick vi när vi var ganska onyktra, därför hade vi kul. Hade aldrig nånsin gått hit om jag inte hade druckit en hel del innan. Vi var så lata att vi gick typ över gatan från vårt hotell (På Khao San) för att dansa på första bästa klubb. Här spelas det bara housemusik + träffade ingen skön människa.
Restauranger/mat:
"Street Food", Den bästa matupplevelsen jag hade i Bangkok var mitt på Khao San road hos en liten tant och hennes food truck. Gjorde min Pad Thai-debut här och den var magisk. 
 
"Heap", vi var här på invigningen av restaurangen (lol, hur lyckas en). Det var cray cray stämning och en massa thailändska band spelade som verkade vara mkt uppskattade. Ljudnivån här är extrem och det är fullpackat med folk. Maten var sisådär, men verkar vara ett hippt ställe. Fanns allt att välja mellan, men jag tog en tråkig pasta.
 
"Smith", väldigt fancy och minimalistisk restaurang på Sukhumvit road. Maten var extremt god, men tyvärr hade vi problem med kommunikationen med servitören. Han var supergullig och proffsig, men lyckades ändå servera oss mat med jordnötter i. Kändiskocken som ägde stället hade tydligen freestylat lite på morgonen och slängt i lite jordnötter i kryddblandningen.
 
, SYDOSTASIEN-GUIDE | |
#1 - - Carran:

"Beam" hette fancy pancy klubben!

Upp