Sydostasienresan - Ho Chi Minh/Saigon

Boende:
Skygon Hostel 80kr/natt, ett litet mysigt hostel i en skyskrapa mitt i smeten. Väldigt svårt att ta sig hit (se upp för svarttaxis som tar omvägar och tar 300kr för en ride), men det är värt besväret. Här finns det bara två dorms och hostelet brukar vara fullbokat typ jämt. Det finns ett gemensamt kök där en kan laga eget (som jag och carro gjorde). Och justja! Frukost ingår i övernattningspriset.
Sevärdheter + att göra:
Cu Chi-tunnlarna, vi tog taxi och åkte långvägars ut på landet för att komma hit. Det tråkiga är att vi i efterhand kommit på att vi typ blivit lurade och bara fått se typ 1/3 av tunnlarna... Vi var ett litet gäng med en guide som kändes ganska oengagerad. Häftigt när man få gå ner i grottorna, men annars rätt tråkigt. Det roligaste är att gå till skjutbanan efteråt (jag vet, superwierd) och panga lite med en kalashnikov.
 
Krigsminnesmuseet, här hittar du ALLT om Vietnamkrigets historia från början till slutet + väääldigt mycket om hur röviga amerikanarna var. I ett av rummen fanns så mycket fina pressbilder tagna mitt i kriget epicentrum vilket var det mest värda att se. Annars är museet väldigt rörigt.
 
+ all cool arkitektur, skyskrapor och andra byggnader såsom "Notre-Dam".
 
Shopping, här finns hur många små märkesklädesshoppar som helst. Eftersom det inte finns några budgetkedjor här är de privatägda klädbutikerna jättebilliga. Jag köpte världens finaste klänning på en liten butik vid namn "the Blue T-shirt" och blev även kär i kläderna på "Cocco Sin".
Nattliv:
"Hideout", det här hostelet är ett av stadens mest populära partyboenden. Men att det var fullbokat betydde inte att en inte kunde åka dit för att pub crawla. De arrangerar alltså ett s.k. "pub crawl" (finns typ överallt) där en hoppar bland barer och klubbar i närheten. Vi hade en av våra bästa utgångar med Hideout. 
Restauranger/mat:
Au Lac Do Brazil, om du inte har ätit på 2 dagar och är utsvulten är detta stället du ska gå till. Det är fett dyrt, men man får extremt mycket mat. Det är ett slags buffékoncept, men att du får allt serverat och får säga ja eller nej. Om du är vego, åk inte hit - de serverar främst olika sorters kött på spjut!?
 
Sushi Ko, om du vill hänga där cirka alla andra hänger - åk hit! Här kostar 14-bitar sushi typ 40kr. Enligt mina reskamrater var den väldigt god. Jag själv kunde inte äta då de hade friterat min tempuramaki i jordnötsolja. Dock svårt att få bord.
, SYDOSTASIEN-GUIDE | |
Upp