Sydostasienresan - Hanoi

Boende:
Hanoi Rocks ca 45kr/natt, väldigt populärt hostel som var i princip fullbokat när vi var där - därför fick vi splittra på oss. Jag och Carro sov i enorm sovsal för tjejer som vi trivdes sjukt bra i. Rummen är superfräscha (inte ett spår av insekter!!) och sängarna är otroligt sköna. Minus för väldigt få toaletter! Vill en festa till det i Hanoi är this place to be. De styr upp himla roliga barrundor som sträcker sig inpå morgontimmarna.
Sevärdheter + att göra:
Ha Long Bay, ligger dock avsides från Hanoi. Men en kunde lätt göra som vi gjorde; boka heldag på en båt med (seriös) turistbyrå (de fixar buss dit, båt, mat, dryck och saker att göra). Ha Long Bay är ett måste om du åker till Vietnam. Kändes inte som "på riktigt" när jag var där, fick gnugga mig i ögonen flera gånger pga så mkt WOWIGT.
 
Ho Chi Minh Mausoleet, omgivningarna runtomkring mausoleet var SÅ mycket finare att se än själva stenbyggnaden it self... Åk hit och bara strosa runt bland alla blomsterarrangemang + wowa till alla byggnader.
 
Helgmarknad, precis utanför vårt hostel på "Hang Dau Street" hade de marknad varje fredag, lördag och söndag. Gatan var proppad med hur mycket fejkgrejer som helst. Adidastoppar, Nikeskor och Diorsolisar hittar en i cirka varje stånd. Här fyndade jag en klänning med adidastryck (med sjukt dålig kvalle, men den va fin).
 
Imperial Citadel of Thang Long, när jag och Carro var svinbakis bestämde vi oss för att gå till "den kejserliga staden" och kika runt. Ångrar inte en sekund av detta pga SÅ vackert. Här finns en sjuk bonsaiträdgård, ruiner från uråldriga dynastier och allmänt fina surroundings.
 
Hoan Kiem Lake + Ngoc Son, mitt i city finns en sjö med ett mysigt promenadstråk en kan strosa runt. Gå hit på kvällen då allt är upplyst och supermysigt.
Nattliv: 
Hanoi Rocks, vårt hostel. Gå hit och ta en bira + styr upp din egen musik. Här kan en spela sin egen musik och ha hur jävla kul som helst. Dock stänger det/blir svindött redan runt 23. När vi var här arrangerade några som jobbar där en "egen" pub crawl. Vi gick till två olika klubbar som var skitroliga, men minns inte namnet på någon av dem :-( 
Restauranger + mat:
Fresh Sushi, en dag var vi väldigt sugna på sushi så vi promenerade till närmsta ställe, vilket resulterade i inte jättegod sushi... Men vill en äta något fräscht tycker jag ändå att det var ett najs ställe. Minus för segt sjögräs = Tessi satte i halsen varje tugga :-P
 
Xupito Bar, här hade jag en av mina absoluta favvo-smakupplevelser! Mexikanskt litet hak som ligger supercentralt och nära Hanoi Rocks Hostel. Ägarna är ett jättetrevligt par med en väldigt "framfusig" liten unge:-) Vi gick hit VARJE dag pga SÅ goda tacos och burritos! Om en är drinksugen är det också ett skitnajs hak att förfesta på, rök lite vattenpipa och drick asgoda mojitos.
SYDOSTASIEN-GUIDE | |
Upp