UGNSBAKAD LAX M. GRÄSLÖKSSÅS & HONUNGSGLASERAD PURJOLÖK

Ok, jag måste dela med mig av min magiska upptäckt av Linas matkasse (much love to dat gäri). De hade erbjudande för någon vecka sedan så jag och morsan rynkade på våra pannor och beställde pga fett billigt. Har alltid haft någon slags skepsis över detta koncept, don't know why. Pirrade i hela kroppen när vi kom hem och kassarna stod på trappen och väntade fullproppade med godsaker och recept:-) Hursomhelst lagade jag fiskreceptet till dagens lunch och detta inkluderades + gräslök:
Var så fascinerad över alla olika löksorter vi fick och var tvungen att fota när jag hackade schalottenlöken<3 ÄLSKAR SCHALOTTENLÖK. Sved dock fett mycket i mina känsliga ögon = grät floder och fick ta på mig solglasögon. Tänker inte förklara hur jag tillagade allt pga astöntigt när receptet finns hos Linas matkasse:-)
Ugnsbakade alltså laxen som blev GUDOMLIG, brynde purjolöken (som jag var sjukt skeptisk kring pga tkr vanligtvis inte om det i mat, but I gave it a try) i honung, kokade potatisen lite för länge (SJÄLVKLART:@, hatar att koka potatis) och gjorde världens godaste sås med sjuuukt många ingredienser!??! Erkänn att jag är en köksmästare? Multitaska sönder.
<3<3<3<3 Brukar alltid misslyckas med lax så att den blir torr, men denna blev PERF.
VOILA! Vilket jävla mästerverk. BTW: purjolöken var så himla mumsig, kommer definitivt ge det fler försök framöver - men har ett stort frågetecken, what to do with stammen?? Läste på internet att vissa använder den som typ dekoration? wtf. Känns så taskigt att bara slänga hela... :-(
MAT | |
Upp